SUV Segmentleri: SUV Araçların Özellikleri Nelerdir?

SUV Modelleri ve Segmentleri: Güven, Gösteriş, Güç

SUV (Sport Utility Vehicle) olarak isimlendirilen araçlarla ilgili kesin bir “tanım” olmamakla birlikte SUV’lardan bahsedildiğinde zihinlerde beliren, dahası otomotiv dünyasında geçerli olan bir kategori bulunmadığı anlamına gelmiyor. 

“Sportif amaçlı taşıt” olarak Türkçeleştirebileceğimiz SUV, giderek daha fazla tercih edilen bir araç haline geldi. Kabaca büyük görünümlü, yüksek, geniş iç hacimli, arazi aracı tipi özelliklerinde, şehirde asfaltın yanı sıra arazide de kullanabilen, yüksek sürüş güvenliği sunan binek araçlar, bu kategoride değerlendirilir. SUV’lar, yüksek yapıları ile sürüş sırasında önemli bir çevre hâkimiyeti sunar. Bu araçlar; geniş iç hacimleri, yüksek tavanları, büyük bagajları ile rahat, ferah bir kullanım deneyimi sağlar. Kullanımı açısından büyük bir aracın gücüne, konforu açısından ise binek otomobil konforuna sahiptir. Bu anlamda binek otomobil ve van tipi araçların bir kombinasyonu olduğu söylenebilir.

SUV’ların Tarihi

SUV tipi araçların tarihi daha gerilere gitse de söz konusu isimlendirme, bu araçların tarihi kadar eski değildir. 1980’lere kadar SUV teriminin popüler olmadığı, bunun yerine bölgelere, ülkelere göre değişecek şekilde “dört çeker”, “cip”, “station wagon” gibi farklı isimlerin kullanıldığı bilinmektedir. 

Dört tekerlekten çekişli yani 4x4 araçlar ve SUV’ların tek bir kategori gibi görüldüğü de olur ancak bu iki terim eş anlamlı değildir. Basit bir ifade ile her SUV, 4x4 olmak zorunda değildir. 4x4, motor gücünün dört tekerleğe aktarıldığı, böylece aracın zorlu arazi ya da yol şartlarında daha rahat hareket edebildiği yüksek bir çekiş gücü anlamına gelir. Ancak dört tekerlekten çekişli olmayan, önden çekişli ya da arkadan itişli olarak üretilmiş SUV modelleri de mevcuttur. Dolayısı ile dört tekerlekten çekişli olmak SUV için bir şart değildir. 

SUV’ların tarihi ise 1930’lara kadar uzanıyor. Ancak elbette bu isimlendirme ile değil. II. Dünya Savaşı öncesinde, 1930’lardaki düşük hacimli askeri araçlar, SUV’ların atası olarak görülüyor. 1940’ların sonunda ise dört çekerler ve station wagon araçlar geliyor. Tam olarak bugün kullanıldığı anlamıyla SUV’lar ise 70’li yıllarda görülüyor. 

SUV Segmentleri

SUV’lar, kendi içinde bazı kategorilere ayrılır. Boyut, kullanım alanları ve motor hacimleri gibi özelliklerine göre A, B, C, D, E ve F segmentlerine ayrılan bu araçlara yakından bakalım:

  • A segmentindeki araçlar, SUV’ların en küçükleridir. Uzunlukları 3.7 metre civarındadır. Küçük olmaları, şehirde kullanımları açısından avantaj sağlar. Özellikle Avrupa’da kullanımları yaygındır. Bunlar, genellikle hatchback araçlardır. 

  • “Mini SUV” olarak da bilinen B segmentindeki SUV’lar, en küçük ikinci SUV araçlardır. Bu araçların uzunlukları 3.7 ila 4.1 metre arasındadır. Şehir içi kullanımı için uygundur. Uzun yolculuklar için de kullanılabilir. 

  • Üçüncü sırada C-SUV’lar gelir. Bu araçlar, “kompakt SUV” olarak da bilinir. SUV’ların orta büyüklükteki segmentidir. Oldukça popüler, sık tercih edilen bir segmenttir.

  • D segmenti, üst-orta sınıf araçların yer aldığı segmenttir. C segmentindeki SUV araçlara göre daha yüksek performans ve daha geniş iç hacim sunarlar. Bu klasmandaki araçlar geniş aile aracı olarak da bilinir. Bu segmentte yer alan modeller özellikle Kuzey Amerika’da ve Çin’de yaygındır.

  • E segmentindeki SUV’lar, üst sınıf araçlardır ve iş dünyasında da kullanımı yaygındır.

  • F segmenti, lüks araçları kapsar. Hem boyut hem donanım hem de malzeme kalitesi bakımından yüksek özelliklere sahiptir. Uzunlukları beş metreden fazladır.

Hangi SUV Segmenti Tercih Edilmeli?

SUV’ların hem şehir içinde hem arazide kullanılabilen araçlar olduğundan bahsetmiştik. Bu bağlamda segmentler, SUV’ların işlevlerine dair farklı şeyler de söylüyor. 

Araçlar büyüdükçe şehir içinde rahat kullanım imkânları azalır. Küçülüp alçaldıkça da arazide kullanımları zorlaşır. Bu nedenle daha fazla şehir içinde araç kullananların A, B, C segmentleri gibi daha küçük araçları seçmesi mantıklı olacaktır. Böylece şehirde park sorunu da azalmış olur; aracınızı daha küçük yerlere kolayca park edebilirsiniz. Arazide araç kullanmayı seviyorsanız ya da işiniz gereği zorlu yollarda ulaşım sağlamanız gerekiyorsa daha büyük SUV’ları tercih etmeniz yerinde olur. 

BYD’nin SUV Modelleri

BYD, kullanıcılara sunduğu elektrikli SUV modelleriyle de ilgi görüyor. BYD ATTO 3, BYD’nin C segmentindeki SUV aracı. Sıfırdan 100’e 7.3 saniyede çıkabilen, 420 kilometre karma sürüş menziline sahip BYD Atto 3’ün ön tasarımında bir ejderhanın bakışlarından ilham alınmış. Uzunluğu 4.45 metre olan BYD ATTO 3,  sportif ve aerodinamik bir görünüme sahip. Düşük sürtünme katsayısı, sürüş menzilinin artmasında önemli bir faktör. Blade Batarya Teknolojisinin kullanıldığı araç, bu sayede dünyanın en güvenli bataryalarından birini taşıyor. Aracın bataryası, DC hızlı şarj istasyonlarında yüzde 30 doluluktan yüzde 80’e yalnızca 29 dakikada ulaşıyor. Araç, adaptif hız sabitleme sistemi, fren destekli geri manevra çapraz trafik uyarısı, şerit takip ve uzun far asistanı gibi zengin teknolojik özelliklerle donatılmış. 

Dünyanın ilk şarj edilebilir hibrit otomobil üreticis BYD’nin bir başka şarj edilebilir hibrit D- SUV modeli  BYD SEAL U DM-i sportif tarz sevenlerin beğenisine sunuldu. Hibrit motor teknolojisi ile de henüz elektrikli araç kullanmamış olanlara elektrikli sürüş keyfi yaşatmak için doğru bir tercih olarak öne çıkacak. Elektrikli motorunun yanı sıra 1.5 litrelik benzinli motoru ile BYD SEAL U DM-i, 1080 km karma menzile ve 80 km elektrikli menzile sahip.