İçerikler
Euro NCAP Nedir? Euro NCAP Çarpışma Testleri Nasıl Yapılır?
Bağımsız bir kuruluş olan Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), yeni araçların güvenlik performansını değerlendirmek ve tüketicilere bilgi sağlamak amacıyla faaliyet gösterir. Araçların çarpışma testlerini ve güvenlik teknolojilerini değerlendirerek tüketicilerin güvenli araç seçiminde bilinçli kararlar almasını sağlar. Bunun yanı sıra üreticilere de yön gösterir. "NCAP testi nedir?" sorusuna araçların güvenlik seviyelerini değerlendiren ve kamuya açık olarak paylaşan testler, yanıtı verilebilir.
Euro NCAP Nedir?
Euro NCAP, araçların güvenlik performansını değerlendiren ve tüketicilere daha bilinçli araç seçimleri yapma imkânı sunan bağımsız bir kuruluş ve derecelendirme sistemidir. 1997 yılında Avrupa Komisyonu, tüketici kuruluşları, otomobil kulüpleri ve sigorta şirketlerinin desteğiyle kurulan Euro NCAP; araç güvenliğini artırmak ve üreticileri daha güvenli araçlar üretmeye teşvik etmek amacıyla faaliyet göstermektedir. “Euro NCAP nedir?” sorusuna araçların çarpışma güvenliği ve yolcu koruma performansını test ederek bu bilgileri kamuya açık bir şekilde paylaşan kuruluştur, cevabı verilebilir. Bu sistem özellikle şu alanlarda fark yaratmayı hedefler:
- Tüketicileri Bilinçlendirme: Araçların güvenlik seviyesini değerlendirerek tüketicilere şeffaf ve anlaşılır bilgiler sunar.
- Üreticileri Yönlendirme: Otomobil üreticilerini daha yüksek güvenlik standartları belirlemeye teşvik eder.
- Yol Güvenliğini Artırma: Güvenlik açısından daha üstün araçların piyasaya sürülmesini sağlayarak trafik kazalarını ve bu kazaların yol açtığı ölüm ve yaralanmaları azaltır.
Euro NCAP çarpışma testleri yapmanın yanı sıra araçların sahip olduğu aktif ve pasif güvenlik teknolojilerini de değerlendirir. Bu bilgiler ışığında “NCAP nedir?” diyorsanız sistemde test edilen unsurlar şunları içerir:
- Çarpışma Performansı: Araçların önden, yandan, arkadan çarpışmaları durumlarında yolcuları ve yayaları nasıl koruduğu analiz edilir.
- Yaya Güvenliği: Araçların yayaları koruma performansı test edilir. Özellikle kaput ve tampon gibi bölgelerin çarpışma anındaki etkisi değerlendirilir.
- Gelişmiş Güvenlik Teknolojileri: Şerit takip sistemi, otomatik acil frenleme, hız sınırlayıcı gibi yeni nesil teknolojilerin etkisi ve etkinliği ölçülür.
Euro NCAP Çarpışma Testleri Nasıl Yapılır?
Araçların güvenlik performansını ölçmek ve yolcular, yayalar ile diğer yol kullanıcıları için güvenliği artırmak amacıyla gerçekleştirilen kapsamlı bir dizi testten oluşur. Bu testler, aracın çeşitli çarpışma senaryolarında nasıl tepki verdiğini ve güvenlik teknolojilerinin ne kadar etkili olduğunu değerlendirmek için tasarlanmıştır.
Test Süreci ve Aşamaları
Euro NCAP çarpışma testleri, gerçekçi kaza senaryolarını simüle etmek için tasarlanmış bir dizi standart prosedürü içerir. Bu süreç, şu aşamalardan oluşur:
- Araç Seçimi ve Hazırlığı: Test için genellikle otomobil üreticilerinin satışa sunduğu modeller seçilir. Üreticiden alınan araçlar, piyasada bulunan versiyonlarla tamamen aynı olmalıdır.
- Test Senaryolarının Hazırlanması: Önden, yandan ve arkadan çarpışma gibi kazaları simüle etmek için özel test pistleri ile ekipmanlar hazırlanır. Her bir test farklı hız, açı ve çarpışma noktalarını kapsayacak şekilde tasarlanır.
- Çarpışma Mankeni Kullanımı: Araç içine yerleştirilen dummiler (çarpışma mankenleri), insan vücudunun çarpışma anındaki tepkisini simüle etmek için tasarlanmıştır. Bu mankenlerde sensörler bulunur ve kazanın yol açtığı kuvvetler detaylı bir şekilde ölçülür.
- Çarpışma Testinin Gerçekleştirilmesi: Testler yüksek hızlı kameralar ve sensörlerle kaydedilir. Çarpışma sonrası veriler analiz edilir ve yolcuların güvenlik seviyeleri belirlenir.
Test Türleri ve Değerlendirme Kriterleri
Bu testler hem hava yastıkları ve araç yapısı pasif güvenlik önlemlerini hem otomatik frenleme, şerit takip ve aktif güvenlik sistemlerini değerlendirir. Her bir test türü, farklı kaza senaryolarını simüle ederek aracın dayanıklılığını ve yolcu güvenliğini belirler.
“Euro NCAP ne demek?” diye düşünüyorsanız kuruluşun yaptığı testleri inceleyerek sorunuza yanıt bulabilirsiniz. Bu testler şu şekildedir:
- Önden Çarpışma Testi: Araç, saatte 50 km hızla hareket eden deformasyonlu bir bariyere çarptırılır. Çarpışma sırasında sürücü, yolcu ve arka koltuktaki yolcuların maruz kaldığı kuvvetler değerlendirilir.
- Yandan Çarpışma Testi: Hareketli bir bariyer, aracın yan tarafına çarptırılır. Bu testte yolcu bölmesinin deformasyonu ve yan hava yastıklarının etkinliği ölçülür.
- Yaya Güvenliği Testi: Yaya ile olası bir çarpışmayı simüle etmek için araca çeşitli hızlarda ve açılarda test mankenleriyle çarpışma uygulanır. Kaput ve tampon gibi bölgelerin yayayı ne kadar koruduğu değerlendirilir.
- Arkadan Çarpışma (Whiplash) Testi: Aracın arka kısmına yapılan çarpmalarda özellikle boyun zedelenmelerini önlemeye yönelik olarak koltuk başlıklarının etkinliği ölçülür.
- Çocuk Güvenliği Testi: Çocuk koltuklarında bulunan çocuk mankenlerinin güvenliği değerlendirilir. Farklı yaş gruplarına göre düzenlenmiş testlerde, çocuk koltuklarının performansı incelenir.
Modern Euro NCAP testleri yalnızca çarpışma anını değil, aynı zamanda kazaları önlemeye yönelik teknolojilerin etkinliğini de değerlendirir. Bu sistemler şunları içerir:
- Otomatik Acil Frenleme (AEB): Araç, çarpışma riskini algılayıp otomatik olarak fren yapar.
- Şerit Takip Asistanı: Araç, şerit ihlalini algılayarak düzeltici müdahalelerde bulunur.
- Hız Sınırlayıcı ve Adaptif Hız Sabitleyici: Hızın kontrol altında tutulmasını sağlar.
Çarpışma testlerinden elde edilen veriler, bağımsız bir değerlendirme ekibi tarafından analiz edilir. Bu analiz, şu başlıklar altında detaylandırılır:
- Yetişkin Yolcu Koruması: Sürücü ve ön yolcunun çarpışma anındaki güvenliği.
- Çocuk Yolcu Koruması: Arka koltuktaki çocuk yolcuların güvenliği.
- Yaya Koruması: Araç tasarımının yayaları koruma performansı.
- Güvenlik Yardımcıları: Aktif güvenlik sistemlerinin etkinliği.
Euro NCAP, araç güvenliğini dört ana kategoride detaylı bir şekilde değerlendirerek yıldız sistemiyle derecelendirir. Bu sistem hem araçların çarpışma güvenliğini hem kazaları önlemeye yönelik teknolojik donanımlarını kapsar. Güvenlik derecelendirmesi, otomobil üreticilerini daha yüksek standartlara teşvik ederken tüketicilere güvenli araç seçimini konusunda da rehberlik eder.
Euro NCAP, araçların güvenlik performansını dört ana kategoride değerlendirir. Bu değerlendirme “NCAP/ANCAP puanı nedir? sorusuna yanıt olarak bir puan sistemi sunar. Bu puan, aracın çeşitli güvenlik testlerinden aldığı sonuçlarla belirlenir ve 1 ile 5 arasında yıldızlarla ifade edilir. Euro NCAP’in derecelendirme sistemi, her kategoride alınan puanların ağırlıklı bir ortalamasına dayanır. Bu puanlar, 1’den 5’e kadar yıldızlarla ifade edilir:
- 1 Yıldız: Minimum güvenlik seviyesini karşılayan araçlar.
- 2 Yıldız: Belirli güvenlik standartlarını karşılayan, ancak sınırlı koruma sağlayan araçlar.
- 3 Yıldız: Ortalama bir güvenlik seviyesi sunan, temel çarpışma koruması ve bazı aktif güvenlik özelliklerine sahip araçlar.
- 4 Yıldız: Yüksek güvenlik performansı sunan, geniş kapsamlı koruma ve aktif güvenlik teknolojileri içeren araçlar.
- 5 Yıldız: Maksimum koruma sağlayan hem çarpışma testlerinde hem aktif güvenlik sistemlerinde üstün performans gösteren araçlar.
Tam bu noktada aklınıza “NCAP testi ne zaman yapılır?” sorusu gelebilir. Testler genellikle araç piyasaya çıkmadan önce, aracın güvenlik performansının değerlendirilmesi amacıyla yapılır. Bu testler, aracın modelinin satışa sunulmasından önce ve test için başvurulmuşsa Euro NCAP tarafından düzenli olarak gerçekleştirilir.
BYD DOLPHIN, BYD ATTO 3, BYD SEAL U EV, BYD SEAL U DM-i, BYD SEAL ve BYD TANG,BYD SEALION 7 modelleri Euro NCAP'ten 5 yıldızlıdır. Bu başarı, güvenlik ve dayanıklılığın ön planda tutulduğu her BYD modelinde, yolcu güvenliği ve çarpışma testlerinde mükemmel sonuçlar elde edildiğini gösteriyor.
*ALJ Pazarlama ve Satış A.Ş., dilediği zaman ve önceden herhangi bir bildirime gerek olmaksızın modelleri, donanımı, teknik özellikleri, fiyat ve stok bilgilerini değiştirme hakkını saklı tutar. Bu sitede yer alan bazı resimler ve fotoğraflar Türkiye'de bulunmayan modellere, farklı özellikteki model ve versiyonlara, ek donanım ve aksesuarlı araçlara ait olabilir. Kullanılan görseller ile satışa sunulan modeller arasında farklılıklar olabilir.